Banjaluka, grad bicikala? 2.dio

Kako se izboriti za svoj biciklistički prostor?

Recept je jednostavan – moramo biti uporni i sistematični, baš kao Holanđani. Jeste. Ni manje ni više. Ako vam se na ovoj tački odmah javljaju misli:

Ma kakvi Holanđani, ovo je Bosna/Republika Srpska/Uzbekistan!“… ili

Ne može to kod nas.“ ,

lijepo vas molim da odmah odustanete od čitanja daljeg teksta. Ne trošite vrijeme na nešto što vas ne zanima i gdje biste mogli ometati druge u njihovim nastojanjima. U slučaju da razmišljate slično ali ipak osjećate da bi nam promjena u gradu dobrodošla, podsjetiću vas na još nešto poput stradanja biciklista u saobraćaju. Ne radi se biciklistima van grada koji voze noću magistralnim putevima bez ikakve signalizacije, već o stradanjima u gradu.

Usmrtio biciklistu i nastavio vožnju“

„Stradao biciklista“ 

Da li vam ovo zvuči poznato? Da li biste poslije ovoga sjeli na bicikl? Pustili svoje dijete da ide u školu biciklom (ovo je tek posebna tema)?

NE.

Povlačimo se, idemo autima, komentarišemo kako je to strašno i krivimo pijane i nedogovorne vozače i blesave bicikliste koji nemaju pametnija posla od jahanja bicikla. Krivimo sve druge osim nas. Ništa ne brinite, nije to samo stvar „glupih Bosanaca“. Ni u komšiluku stvari ne stoje bolje. Ovaj vikend se u nekoliko gradova Srbije obilježava Dan sjećanja na žrtve u saobraćaju.
Slaba utjeha, pogotovo ako znamo da su u 2012. godini u Srbiji najugroženija kategorija u saobraćaju bili upravo biciklisti. Vjerujem da je statistika slična  i za Bosnu…kad bismo radili tu vrstu statistike.

Zašto kacige nisu rješenje?

Ukucajte ključne tagove pa ćete vidjeti šta vam Google nudi i koliko je vlastima stalo do sigurnosti biciklista i biciklistkinja u saobraćaju u BiH. Ponudiće vam se samo akcija „Kaciga glavu čuva“ što u realnosti izgleda kao kažnjavanje u slučaju nenošanje kacige. Još jedan brižan potez maćehe-države. Dilema „kaciga da ili ne“ postoji u mnogim državama i mnoge je rješavaju tako što je ostavlju kao slobodan izbor biciklistima ili kao obaveznu stavku u vožnjama VAN grada. Kažnjavanje i plaćanje sigurno nije tehnika povećavanja sigurnosti građana. Zar ovakav pristup nije mnogo efikasniji?

Koliko je obavezno nošenje kaciga prevaziđena stvar pokazuje i činjenica da jedino dvije zemlje u svijetu imaju zakonom propisano obavezno nošenje kaciga – Australija i Izrael…dobro i Bosna. Zakon o kacigama u Australiji nazivaju katastrofom a danski stručnjak gradskog biciklizma (expert on urban cycling ) Mikael Kolvil-Andersen smatra da je Australija sjajan primjer kako zakoni o nošenju kaciga uništavaju gradsku vožnju biciklom. Eto, bar možemo reći da idemo u korak sa Australijom.

Kacige nam  nisu donijele sigurnost i tog su svjesni oni kojih se to direktno tiče. NVO sektor pokušava da promjeni stanje u kojem su biciklisti u BIH ugrožena vrsta ali im nedostaje kritična masa građana jer se to tiče samo njih.

Upravo ovdje nas čekaju Holanđani.

Pošto su uradili veliki i značajan posao sigurno zaslužuju poseban članak 🙂

 

 

 

Advertisements

2 Comments

  1. Pre par dana me u pola centra umalo udarila kola Hitne pomoći! Parking pun i sa jedne i sa druge strane puta, u susret mi ide vozilo, i umesto da gospodin zakoči, sačeka da se mimoiđem sa vozilom, on mene obilazi?! Za 20cm sam izbegla rušenje pod točkove. Strašno.
    Nekultura vožnje, nepoštovanje pravila u sobraćaju, pri čemi su biciklisti NAJUGROŽENIJI! Na pešake se kao obraća pažnja, samo zato što se malo više priča, a bicikliste zakon u MUP tretira kao idiote koji nemaju preča posla nego se tu vozikaju…
    Kakva crna Holandija… Srbija je to…

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s